Riitele rakentavasti lomalla

Makkaroita nuotiolla.

Loma on otollista perheriidoille. Jos lomaodotukset eivät toteudu, harmi puretaan usein puolisoon ja lapsiin. ”Perhesuhteet tarjoavat myös mahdollisuuden harjoitella rakentavaa riitelyä”, psykoterapeutti ja kriisityöntekijä Veli-Matti Husso sanoo.

Mitkä ovat yleisimpiä lomariitojen aiheuttajia?

Samat kuin muidenkin perheriitojen. Yleisimpiä aiheita ovat vuorovaikutus, kotityöt, rahankäyttö, päihteiden käyttö, seksuaalisuus sekä lasten kasvatukseen liittyvät ongelmat.

Ristiriidat tulisi käsitellä ja kohdata ajallaan, ettei tunnekuorma kasva liian suureksi.  Usein säästämme taakkaa ja kaadamme sen kuin tsunamina toisten päälle. Hyökyaaltoa on vastapuolen vaikea ottaa vastaan muuten kuin puolustautumalla, ja katastrofin ainekset ovat käsillä.

Miten välttää isot ja tuhoisat lomariidat?

Lomalle lähtiessä olisi hyvä olla käsiteltynä parisuhteen pahimmat kriisit ja ristiriidat. Silloin lomalla voitaisiin riidellä lähinnä yksittäisistä asioista.

Etukäteen kannattaisi myös keskustella lomaodotuksista ja -tekemisistä, valita lomanviettopaikka ja valmistella käytännön asioita. Jokaisen perheenjäsenen tulisi osaltaan kantaa vastuu järjestelyistä, esimerkiksi hankkia matkaliput tai huoltaa auto. 

Miten riidellä rakentavammin?

Kun säilyttää yhteyden toiseen ja tuo asioita esiin hyökkäämättä ja puolustautumatta, ei riitelystä tule tuhoisaa valtataistelua. Kun kumpikin kantaa vastuunsa riitelijänä tunteistaan ja teoistaan, syntyy tilanne, jossa molemmat tulevat kuulluksi ja sanomisilla on vaikutusta lomaan.  Toisen arvostaminen, aktiivinen keskustelu, omien rajojen asettaminen, tasavertaisuus ja huumori kuuluvat myös muistilistalle. 

Milloin ei kannata riidellä ollenkaan?

Nukkumaanmenoaika tai aamuyö eivät ole otollisinta aikaa hedelmälliselle ja onnistuneelle lomariidalle. Myöskään päihtyneenä tai päihtyneen kanssa ei kannata riidellä.

Lomalla on perheensä kanssa samassa veneessä. Kun onnistunut riita saadaan päätökseen, sille voi vaikka nauraa yhdessä. Kaikkiin asioihin ei voi aina vaikuttaa eikä niistä kannata stressata.

Teksti: Jutta Kajander

Juttu on julkaisut Mielenterveys-lehdessä 2/2016

 

Lue lisää