Itsetuhoiset ajatukset

Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksessa on tehty itsemurhan ehkäisyyn liittyvää työtä jo vuodesta 1970 lähtien. Kertyneen kokemuksen perusteella itsemurhan voi useimmiten ehkäistä. Silloin kun itsemurha kuitenkin tapahtuu, se on hyväksyttävä tekijän ratkaisuna ja läheisten on yritettävä elää tapahtuneen kanssa.

Suomessa tehtyjen itsemurhien määrä on viime aikoina vähentynyt ja itsemurhasta voidaan nykyään keskustella avoimemmin kuin ennen. Itsemurha on kuitenkin ihmisyyden suurimpia tragedioita ja itsemurhien ehkäisytyötä on jatkettava ja kehitettävä yhteiskunnassamme.

Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia

  • Puhu ajatuksistasi. Keskusteluapua voi saada esimerkiksi kriisipuhelimesta, terveyskeskuksesta, työ- tai opiskelijaterveydenhuollosta tai psykiatrian päivystyksestä. Tukinetissä voit kirjoittaa henkilökohtaiselle tukihenkilölle. Älä epäröi tarvittaessa hakeutua psykiatrian päivystykseen tai terveyskeskukseen.
  • Ole avoin kaikelle avulle. Keskusteluavun ohella saattaisit hyötyä esimerkiksi psykoterapiasta tai lääkehoidosta, sillä itsetuhoisten ajatusten taustalla saattaa olla hoitamaton masennus.
  • Yritä suuntautua tulevaisuuteen, ajatella yksi päivä, yksi viikko, kuukausi kerrallaan