Motivaatio saa liikkeelle

Inhimillisten tavoitteiden ja toiminnan kirjo on valtavan monimuotoinen, eikä ihmisten tavoitteilla ole välttämättä mitään yhteistä. Esimerkiksi joku kokee toteuttavansa itseään vain ikiomassa, pysyvässä paikassa, toinen kaipaa vapautta liikkua, missä haluaa. Joku tarvitsee ponnistelua haastavan tavoitteen puolesta, toinen taas voi parhaiten elämällä rauhaisaa arkea vailla suurempia päämääriä. Toiselle sopii tarkasti järjestetty ja ennakoitava arki, toinen kukoistaa luovan kaaoksen ja seikkailujen äärellä.

Eri ihmisten itseä toteuttava, tavoitteellinen toiminta luo erilaisia elämäntapoja ja -tyylejä. Toiminnan suuntaaminen tavoitteita kohti on tärkeää, jos haluaa tavoitella ja saavuttaa jotain. Tämä pätee niin pienempiin kuin suurempiin tavoitteisiin. Itselle keskeisten tavoitteiden näkemiseksi on hyvä tuntea itseään ja omia arvojaan.

Ulkoinen ja sisäinen motivaatio

Ulkoinen motivaatio perustuu palautteeseen ja palkintoihin ympäristöstä, tällaisia ovat esimerkiksi arvosanat, raha, kehut, joilla on lähinnä välinearvo. Sisäinen motivaatio tarkoittaa, että henkilö kokee toiminnan itsensä palkitsevana ja saa siitä sisäistä mielihyvää. Sisäinen motivaatio on omien arvojen mukaista toimintaa, ja kannustavaa sinänsä.

Myönteiset tunteet ovat tärkeitä, kun pyrkii kohti omaa tavoitetta. Ne antavat voimaa tehdä työtä päämäärän hyväksi. Omaksi koettuihin arvoihin liittyy myönteisiä tunteita ja sitoutumista. Vahva sitoutuminen ja työskentely tavoitteen puolesta tekevät siitä todennäköisemmin saavutettavan, olipa kysymys maailmanympärysmatkasta, työpaikan löytämisestä tai ammatin opiskelemisesta, perheen perustamisesta tai jonkun uuden taidon oppimisesta. 

Motivaatioviritys

  1. Mene innostavien ja myönteisten ihmisten seuraan. Heiltä saat voimaa, tukea ja innostavia uusia ajatuksia.
  2. Mieti, millaisia ajatuksia ja ideoita syötät aivoihisi. Ajatukset muovaavat meitä. Tyhjennä itsestäsi turhat pessimistiset ajatukset ja epäilyt, ne vievät turhaan tilaa.
  3. Käy mielessäsi läpi tai kirjaa paperille päämääriäsi ja saavutuksiasi. Kuntoilussakin pidetään usein kirjaa liikuntasuorituksista. Miksi et laittaisi muistiin henkisen kuntokoulusi etappeja ja tavoitteita.
  4. Tarkkaile muistiotasi ja havaintojasi. Miten mielen liikkeesi on kehittynyt? Oletko löytänyt itsessäsi uusia kykyjä?

Lue lisää

Muualla verkossa

Matkustajat bussissa, Oiva-hyvinvointiohjelman harjoituksen avulla voi tutkia ajatuksia, jotka latistavat motivaatiota, ja pysyä itse elämäsi ohjaimissa. (oivamieli.fi)