Kun on surullinen olo

Kun on menettänyt jotain itselleen hyvin tärkeää, esimerkiksi jos läheinen ihminen kuolee tai jos seurustelusuhde päättyy, ihminen kokee surua. Menetyksestä ja surusta voi olla hyvin vaikea puhua kenellekään, mutta suru kannattaa silti jakaa jonkun kanssa. Kun surusta puhuu, sitä käsittelee samalla mielessään ja olo helpottuu. Jokainen ihminen suree eri tavalla ja jokaisella on oikeus surra omalla tavallaan.

Oikeus surra omalla tavalla tarkoittaa esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Kukaan ihminen ei voi määritellä toisen ihmisen surun määrää. Ihmiset ovat yksilöllisiä. Jonkun muun mielestä pieneltä näyttävä menetys voi aiheuttaa toiselle suurta surua. Jokaisella on oikeus surra sen verran kun hänestä sopivalta tuntuu.
  • Ihmiset surevat eri tavoin. Toiset esimerkiksi itkevät vuolaasti hautajaisissa, joidenkin muiden on vaikea näyttää julkisesti suruaan. Se, että joku ei näyttäisi surevan, ei välttämättä tarkoita sitä, ettei hän olisi surullinen. Kaikki vain eivät halua tai pysty näyttämään tunteitaan muiden läsnä ollessa. Jotkut myös esimerkiksi purkavat suruaan toimintaan, kuten esimerkiksi urheilemiseen tai siivoamiseen.
  • Surua voi käsitellä monin tavoin. Puhuminen läheisten tai ammattiauttajien kanssa on hyvin tavallinen ja toimivaksi koettu tapa. Surusta toipumista voi kuitenkin edistää esimerkiksi piirtäminen, liikunta tai musiikin kuuntelu tai mikä hyvältä tuntuukaan. Huonoja ja toipumista hidastavia tapoja on kuitenkin myös olemassa. Itsetuhoinen käytös, kuten viiltely ja päihteiden käyttö hidastavat toipumista ja ovat vaaraksi.
  • Surua kokevalla ihmisellä on oikeus tuntea iloa aina kun mahdollista. Hyvistä hetkistä kannattaa ottaa ilo irti ja nauraa silloin, kun siltä tuntuu. Vähän kerrassaan iloa on elämässä taas hieman enemmän.
  • Surulliset tunteet ja ajatukset tulevat usein aalloissa, toisena päivänä on vaikeampaa kuin toisena. Vähän kerrassaan tunteet alkavat yleensä tasaantua. Joskus suru voi pitkittyä tai muuttua masennukseksi, erityisesti silloin ulkopuolisesta avusta saattaa olla hyötyä. Jos suru ei tunnu millään loppuvan, kannattaa ottaa yhteyttä ammattiauttajaan eli käydä esimerkiksi keskustelemassa kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin, koulukuraattorin tai kriisityöntekijän kanssa.

Voit halutessasi myös lukea sivuston yleisestä osiosta lisää surusta. Esimerkiksi lapsen suru on kirjoitettu vanhemmille, mutta siitä saattaa olla sinulle itsellesikin hyötyä.