10.9.2013 8.31

Itsemurhien ehkäisemiseen tarvitaan osaamiskeskusta

Helsingin Sanomien kaupunkisivuilla (HS 9. 9.) kirjoitettiin 21-vuotiaan espoolaisen Akin itsemurhasta. Mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsinyt nuori mies ei tullut kuulluksi tai autetuksi hoitojärjestelmässä.

Akin tarina ei ole ainutlaatuinen. Liian usein palvelujärjestelmämme ei tunnista avun tarvetta, vaan toimii järjestelmän, ei asiakkaan ehdoilla.

Vaikeissa elämäntilanteissa tulee olla tarjolla riittävästi matalan kynnyksen päivystyksellistä apua ja tukipalveluja. Kuntien palvelut eivät usein riitä. Siksi monet järjestöt pyrkivät vastaamaan haasteeseen.

Esimerkiksi Suomen Mielenterveysseuran Kriisipuhelin, Verkkokriisikeskus Tukinet ja 19 kriisikeskusta ympäri maata, samoin kirkon Palveleva puhelin vapaaehtoisauttajineen ovat tärkeä voimavara vaikeissa elämäntilanteissa tukemisessa ja itsemurhien ehkäisytyössä.

Suomi on itsemurhien laskusuunnasta huolimatta edelleen itsemurhalukujen kärkimaita. Nuorten ihmisten itsemurhat eivät ole vähentyneet.

Muissa Pohjoismaissa itsemurhien ehkäisy on kansanterveydellinen tavoite, jonka saavuttamiseksi on perustettu valtakunnallisia osaamiskeskuksia ja laadittu poikkihallinnollisia toimintasuunnitelmia. Suomessa ei ole itsemurhien ehkäisyn osaamiskeskusta. Itsemurhien ehkäisyohjelmamme on vanhentunut ja vailla täytäntöönpanoa.

Itsemurhien ehkäisypäivänä 10. syyskuuta Suomen Mielenterveysseura esittää 14 kohdan itsemurhien ehkäisyohjelmaa itsemurhamäärän puolittamiseksi. Sen jälkeen Suomessa itsemurhien määrä olisi samalla tasolla kuin muissa Pohjoismaissa.

Suomen mielenterveysseura vaatii, että valtioneuvoston on pikaisesti asetettava eri hallinnonalojen, työelämän ja järjestöjen edustajista koostuva työryhmä valmistelemaan kansallista itsemurhien ehkäisyohjelmaa. Oleellinen työryhmän tehtävä on muokata palvelujärjestelmämme kohtaamaan apua tarvitsevia ja itsemurhariskissä olevia asiakaslähtöisesti.

Kristian Wahlbeck
kehitysjohtaja
Suomen Mielenterveysseura

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien mielipidesivulla 10.9.2013.