28.5.2013 9.00

Maahanmuuttajien henkinen hätä huolestuttaa

Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen maahanmuuttaja-asiakkaiden tilanne herättää vakavaa huolta. Helsingin SOS-kriisikeskuksen asiakkaina on paljon maahanmuuttajia, joiden pitäisi oireiden perusteella saada apua terveydenhuollosta, ei kriisipalveluista.

– Näyttää siltä, etteivät julkiset mielenterveyspalvelut palvele läheskään riittävästi maahanmuuttaja-asiakkaita. Terveydenhuollon pitkät jonot vaikuttavat siihen, että esimerkiksi lääkehoidon aloitus pitkittyy ja paraneminen viivästyy, kertoo kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen.

– Asiakkaamme ovat usein muutenkin heikoilla, esimerkiksi kielitaidon puutteen vuoksi, huomauttaa Liimatainen.

Etenikin kriisialueilta tulleiden maahanmuuttajien ongelmien taustalla voi olla moninkertaista traumatisoitumista. Ihmiset kantavat mukanaan käsittelemättömiä väkivallan ja sodan aiheuttamia traumoja.
– Traumatisoituneen ihmisen kotoutuminen vaikeutuu, kun voimavarat eivät riitä kielen tai paikallisten tapojen opetteluun, toteaa kriisityöntekijä Ansa Haavikko.

Suomeen vuonna 2012 tuli 3 129 turvapaikanhakijaa, joista 1 601 sai myönteisen oleskelulupapäätöksen.

Erityisen huolissaan Haavikko on maahanmuuttajavanhempien jaksamisesta. Tilastokeskuksen mukaan ulkomailta Suomeen muutti vuonna 2012 enemmän ihmisiä kuin kertaakaan aiemmin itsenäisyyden aikana, 31 280 henkeä.
– Maahanmuuttajaperheillä ei ole uudessa kotimaassaan luonnollisia sukulais- ja ystäväverkostoja, jotka tukisivat vaikeuksissa. Tiedämme, että ongelmat ylisukupolvistuvat helposti. Olisi tärkeää, että maahanmuuttajaperheet saisivat tukea vanhemmuuteen, lasten koulunkäyntiin ja mielenterveyden vahvistamiseen.

– Tilanne vaikuttaa hyvin huolestuttavalta. Meille tulee koko ajan enemmän asiakkaita kuin pystymme auttamaan. Joudumme toistuvasti käännyttämään apua tarvitsevia muihin palveluihin, kertoo Haavikko.

Helsingin SOS-kriisikeskus päivystää kesällä normaalisti arkisin 9–15. Ajanvaraustiedustelut puhelimella (09) 4135 0510 ja englanniksi (09) 4135 0501. Kesällä kriisikeskus ei pysty ottamaan uusia asiakkaita, mutta hoitaa kiireiset tilanteet joko itse tai ohjaamalla asiakkaat pääkaupunkiseudun kriisipäivystyksiin.

Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskusverkosto tarjoaa maksutonta apua kriiseihin ja vaikeisiin elämäntilanteisiin. Kriisikeskuksissa työskentelee sekä koulutettuja kriisityöntekijöitä että vapaaehtoisia tukihenkilöitä.

kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen (09) 413 50545
kriisityön tekijä Ansa Haavikko (09) 413 50501