27.6.2013 9.00

Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta: Työryhmä ehkäisemään itsemurhia

Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta vaatii valtioneuvostoa asettamaan eri hallinnonalojen, työelämän ja järjestöjen edustajista koostuvan työryhmän valmistelemaan kansallista itsemurhien ehkäisyohjelmaa. Ehkäisyohjelman tavoitteena tulee olla itsemurhien puolittaminen.

Suomi on itsemurhien laskusuunnasta huolimatta itsemurhalukujen kärkimaita. Miesten itsemurhakuolleisuus on Suomessa yli puolitoistakertainen muihin Pohjoismaihin verrattuna, mutta myös naiset tekevät Suomessa enemmän itsemurhia kuin muissa Pohjoismaissa.

Muissa Pohjoismaissa itsemurhien ehkäisy on kansanterveystavoite, jonka saavuttamiseksi on perustettu valtakunnallisia osaamiskeskuksia ja laadittu tuoreita poikkihallinnollisia toimintasuunnitelmia. Suomessa ei ole itsemurhien ehkäisyn osaamiskeskusta ja ehkäisyohjelma on vanhentunut ja vailla täytäntöönpanoa.

Neuvottelukunta huolissaan nuorten itsemurhista

Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan mukaan Suomessa nuorten itsemurhien ehkäisemisessä ei ole toimittu riittävän tehokkaasti. Esimerkiksi nuorten naisten itsemurhien määrä on edelleen samalla tasolla kuin 80-luvun alussa. Myös muille ikäryhmille, kuten ikääntyneille, tarvitaan räätälöityjä toimenpiteitä Itsemurhien ehkäisemiseksi.

Kansainvälisten selvitysten mukaan itsemurhien ehkäisyohjelmat ovat vaikuttavuudeltaan kustannustehokkaimpia tapoja käyttää yhteiskunnan varoja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tehdyn selvityksen mukaan itsemurhien ehkäisyyn laitettu pääoma palautuu takaisin viisinkertaisena.

Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kari Tolvanen
040 583 5501, kari.tolvanen(at)eduskunta.fi
Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck
0400 659 101, kristian.wahlbeck(at)mielenterveysseura.fi