15.12.2009 14.42

Mielenterveysseuran kriisikeskusverkoston lyhytkestoinen kriisiapu tuloksellista

Valtaosa Mielenterveysseuran kriisikeskusten asiakkaista on saanut toimivaa apua. Masennusoireet ja psyykkinen oireilu laskivat ja vähenivät puolen vuoden seurantajaksolla, osoittaa psykologi Teemu Ollikaisen tutkimus kriisikeskusten toiminnan vaikutuksista. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitettiin psyykkisen oireilun muutosta kriisityön aikana ja sen jälkeen sekä avun tuloksellisuutta.

Mielenterveysseuran kriisikeskuksiin otetaan yhteyttä useimmiten elämäntilanteeseen liittyvän kriisin, traumaattisen kokemuksen tai mielenterveysongelmien vuoksi.

Teemu Ollikaisen tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia muutoksia tapahtui seuran lyhytkestoista kriisiapua saaneiden kriisi- ja traumaoireissa, masennusoireissa ja yleisessä psyykkisessä voinnissa.  Mittareina käytettiin muun muassa oirekyselyitä ja yhteistyösuhteen laatua mittaavaa kyselyä. Kriisiasiakastyössä tehdyssä kyselyssä oli mukana kuusi kriisikeskusta, 70 asiakasta ja 21 aineistonkerääjänä toiminutta kriisityöntekijää.

Kaikessa auttamisessa on tärkeää työntekijän ja asiakkaan yhteistyö. Tässäkin tutkimuksessa toimiva auttamissuhde korostui.  Asiakkaan käsityksellä työntekijän ammattitaidosta oli myös merkitystä. Vähiten lyhytkestoisesta kriisiavusta hyötyivät tämän selvityksen mukaan lähisuhdeväkivaltaa tai seksuaalista väkivaltaa kokeneet.

Suomen Mielenterveysseura koordinoi Suomessa 18 kriisikeskuksen verkostoa. Asiakaskäyntejä niillä on vuosittain kymmeniä tuhansia. Helsingissä toimivan SOS-keskuksen lisäksi kriisikeskukset ovat Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Joensuussa, Kemissä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Raumalla, Salossa, Savonlinnassa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Vammala-Huittisissa ja Vihdissä. Lisäksi toimii kriisikeskus verkossa tukinet.net.

RAY tukee kriisikeskusten toimintaa vuosittain noin 3,5 miljoonalla eurolla.

Julkaisu

Tutkimusraportti ”Tuloksellinen kriisityö - Valtakunnallisen tutkimushankkeen esittely ja tuloksellisen kriisikeskustyön periaatteet” julkaistaan RAY:n julkaisusarjassa 15.12.2009. Raportissa avataan myös kriisien ja niistä selviämisen taustalla vaikuttavia psykologisia tekijöitä.

Tutkimus liittyy Teemu Ollikaisen psykoterapian erityisalan erikoispsykologikoulutukseen ja osa siitä julkaistaan aikanaan hänen lisensiaatintyönään. Ollikainen työskentelee nykyään Raision mielenterveysyksikön johtajana.

Teemu Ollikainen
gsm 044-797 1676