Itsetuhoisuus puheeksi: apua on saatavilla

Itsemurhien ehkäisypäivän 2018 sisältökokonaisuus tekee näkyväksi itsemurhiin ja itsetuhoisuuteen liittyvää psyykkistä kipua.  Lisäksi artikkeleissa avataan itsetuhoisuuden hälytysmerkkejä, puheeksi ottamista ja avun mahdollisuuksia. Kertojina ovat apua saaneet ja auttajat: vertaiset ja ammattilaiset.

”Luojan kiitos jäin henkiin” >>

Itsemurhayrityksen jälkeen viisikymppistä perheenisää on auttanut omien tarpeiden kuuntelu, hyvissä ajoin hiljentäminen ja häpeän käsittely.

Kuinka itsemurhauhkan voi tunnistaa ja ottaa puheeksi >>

Marena Kukkonen Itsemurhien ehkäisykeskuksesta kertoo, mitkä ovat itsetuhoisuuden hälytysmerkit, miten itsemurha-ajatukset voi ottaa puheeksi, ja mistä voi hakea apua.

Vertaisryhmästä löytyi sielunsiskoja ja -veljiä >>

Silja Wargh tietää, että musertavastakin surusta voi selvitä. Hänen kaksi veljeään päätyi itsemurhaan. Silja on nyt kouluttautunut vertaisryhmäohjaajaksi, ja tukee saman kokeneita.

Ammattilaisetkin tarvitsevat tietoa, kuinka ehkäistä itsemurha >>

Ihmisiä työssään kohtaava voi tarvita koulutusta itsetuhoisuuden kohtaamisessa. Kriisityöntekijä Harri Sihvola Mielenterveysseurasta pitää keskeisenä keinona itsetuhoajatusten kysymistä ja kartoittamista.

Valtakunnallinen työ itsemurhien ehkäisemiseksi etenee >>

Valmisteilla on itsemurhien ehkäisyn Käypä hoito -suositus sekä itsemurhien ehkäisyohjelma osana kansallista mielenterveysstrategiaa.
 

Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9.

Itsemurhien ehkäisypäivää on vietetty Suomessa vuodesta 2003. Itsemurhien ehkäisypäivän avainviestinä on sanoma siitä, että itsemurha on estettävissä, itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavissa apua ja itsemurhasta voidaan puhua turvallisesti. Samalla vähennetään itsemurhiin liittyvää häpeäleimaa. Suomessa päivän viettoa koordinoi Suomen Mielenterveysseura.