Mielenterveyden käsi

Mielenterveys tukee arjessa jaksamista, kun pitää huolta arjen rytmistä: unesta ja levosta, ravinnosta, liikkumisesta, ihmissuhteista, harrastuksista ja luovuudesta.

Mielenterveyden käsi varhaiskasvatukseen ja neuvolaan

Mielenterveyden käsi varhaiskasvatukseen ja neuvolaan auttaa kiinnittämään huomiota tavallisiin arjen asioihin, jotka vaikuttavat mielen hyvinvointiin. Käden avulla voidaan pohtia millaisia valintoja on tehnyt tänään ja miltä osin käden osa-alueet täydentävät omia arjen valintoja, onko jokin osa-alue korostunut tai unohtunut. Käden avulla opitaan tunnistamaan hyvää mieltä ja oloa tuovia tekijöitä omassa arjessa. Miten ylläpidät omaa arjen rytmiäsi?

Mielenterveyden käsi -työvälineen taustalla on ideoita ja ehdotuksia keskusteluihin lasten, vanhempien ja työyhteisön kesken sekä muutamia aiheeseen liittyviä harjoituksia. Voit tulostaa ja laminoida itsellesi kaksipuoleisen työvälineen alla olevan linkin kautta.  

Mielenterveyden käsi alakouluun

Arjen valintoja havainnollistaa alakoululaisen Mielenterveyden käsi -malli. Malli auttaa lasta tekemään mielenterveyttä tukevia valintoja arjessa.  Sen avulla voidaan myös herättää keskustelua hyvää mieltä tuottavasta arjesta esimerkiksi osana vanhempainiltaa tai yhteistä vanhemman, oppilaan ja opettajan välistä keskustelua.

Lue lisää

  • Tutustu maksuttomaan Mun mieli -mobiilisovellukseen koululaisille, jossa kysymyksiin vastaamalla saa yhteenvedon omasta arjen hyvinvoinnista tällä hetkellä.
  • Tutustu myös voimasimpukkaan. Voimasimpukan voimavarojen avulla voi selviytyä huolten aallokossa.
Lataa

Yhteystiedot

Elina Marjamäki
Projektikoordinaattori
Nuorisotyöhankkeet, Mielenterveyden edistämisen yksikkö

+358 40 678 7295Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki