Tunnetaitojen oppitunti

Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Tunnetaidot ohjaavat käyttäytymistä ja vuorovaikutustilanteita. Tunteiden tuulimylly

Tunteiden hallintaa -oppitunti

TUNNIN ALOITUS

Tunne kasvaa ja pienenee
Tavoite: vapauttaa ilmapiiriä ja rohkaistua tunteiden ilmaisussa
Oppilaat ja opettaja seisovat piirissä. Sovitaan ensin tunne, esimerkiksi

• Ilahtuminen ystävän näkemisestä
• Inhon tunne rotan, käärmeen, hämähäkin tai muun inhoamasi asian näkemisestä
• Suru siitä, että kaveri kertoo muuttavansa pois
• Jännitys ennen vuoristoradan liikkeelle lähtemistä.

Ensimmäinen oppilas ilmaisee tunnetta kehollaan ja äänellään vain hyvin pienesti, tuskin havaittavasti. Seuraava oppilas ilmaisee samaa tunnetta hiukan voimakkaampana, kolmas vielä voimakkaampana ja niin edelleen, kunnes seuraavana vuorossa olevasta oppilaasta tuntuu, ettei tunnetta enää voi voimistaa. Sama toistetaan päinvastoin eli niin, että ensimmäinen ilmaisee sovittua tunnetta mahdollisimman isosti ja seuraavat oppilaat pienentävät ilmaisua asteittain.
Vinkki: opettajan kannattaa ohjata harjoitusta niin, että se etenisi melko nopeassa tempossa: yksittäisen oppilaan ”liian” pienellä tai suurella ilmaisulla ei ole väliä. Tärkeintä on pitää hauskaa ja saada rohkaisua tunteiden ilmaisussa!

TYÖSKENTELY
Tarina
Opettaja lukee tarinan keskustelun pohjaksi.
Tuukka kiusoittelee Nikoa välitunnilla. Ensin Niko naureskelee Tuukan jutuille, mutta Tuukan jatkaessa kiusoittelua alkaa Nikoa ärsyttämään Tuukan jutut ja lopulta Niko on jo ihan hiilenä. Hänen tekisi mieli käydä Tuukan kimppuun, jotta kiusoittelu loppuisi.
• Miten sinä toimisit Nikon asemassa?
• Mitä Nikon kannattaisi tehdä?
• Kuinka omaa kiukkua voi hallita?

Keskustelu
Heijastetaan aloitusdia TUNNESÄÄTELY esille. Keskustellaan siitä, mitä tunnesäätely on ja millaisia taitoja se pitää sisällään. Opettajan on tärkeää korostaa sitä, että kaikkien tunteiden tunteminen on sallittua, mutta kaikki teot eivät. Dia opastaa liikennevalo-mallilla, miten voi hillitä omia voimakkaita tunteitaan ja ohjata omaa toimintaa tunteista huolimatta.

Toiminta
Opettaja jakaa oppilaat neljän hengen ryhmiin, joissa lapset keksivät loppuratkaisun tarinalle. Oppilaat voivat hyödyntää dian esimerkkejä omissa loppuratkaisuissaan. Tarinat esitetään muulle luokalle.

LOPETUS
Hengitysharjoitus
Oppilas istuu omalla paikallaan jalkapohjat lattiaa vasten. Opettaja ohjaa hengitysharjoitusta. Suuntaa huomiosi hengitykseesi ja anna sen kulkea luonnollisesti. Laske hengittäessäsi sisään seitsemään ja hengittäessäsi ulos yhteentoista. Sovita laskeminen hengitykseen. Joudut varmasti nopeuttamaan laskemista. Älä kuitenkaan nopeuta hengitystäsi.

Loppuun lyhyt keskustelu, miltä harjoitus tuntui. Mitä omassa kehossa ja mielessä tapahtui sen aikana? Milloin on helpointa tunnistaa omia tunteita?