Sosiaalinen jetlag

Jetlag eli aikaerorasitus on monelle tuttu ilmiö kaukomatkailun ja aikavyöhykkeiden ylittämisen yhteydessä. Jetlagissa oma vuorokausirytmi ei ole samassa ajassa ympäristön kanssa, mikä aiheuttaa hankaluuksia virkeyden, nukkumisen, ruokailun ja muun elämän kannalta. Myös mieliala ja terveys voivat olla koetuksella, jos elimistö on jatkuvasti rasittunut.

Jetlagista voi myös kärsiä ilman, että lähtee minnekään omalta aikavyöhykkeeltään. Tilannetta, jossa oma vuorokausirytmi on esimerkiksi viikonloppuisin tai vapaapäivinä hyvin erilainen kuin arkena, kutsutaan sosiaaliseksi jetlagiksi.

Jos viikonloppuna valvoo myöhään esimerkiksi sosiaalisen elämän vuoksi, voi maanantaiaamuna ja ehkä koko alkuviikon ajan tuntua yhtä väsyneeltä kuin olisi matkannut aikavyöhykkeeltä toiselle. Sitä voisi verrata vaikka siihen, että perjantai-iltana lentää New Yorkiin, ja maanantaina palaa takaisin. Samanlaisen jatkuvan aikaerorasituksen saa aikaan, jos koulu ja työ vaativat aikaisia heräämisiä, mutta ihmisen oma nukkumisrytmi ei kulje samassa tahdissa, jolloin kysymys on viivästyneestä unijaksosta.

Sosiaalinen jetlag on nuorilla melko tavallista. Jos sen taustalla ovat omat tavat ja tottumukset, voi omaa unirytmiään korjata, jolloin tilanne paranee automaattisesti. Jotkut ihmiset ovat tosin luontaisesti illanvirkkuja, jolloin iltapainotteista rytmiä voi olla vaikeampi muuntaa ja aikaerorasitusta voi syntyä helpommin.

Seuraavaksi: Uni-ikkuna auttaa nukahtamaan

Takaisin unitehtaan etusivulle