Uni-ikkuna auttaa nukahtamaan

Nukahtamista helpottaa oman uni-ikkunan, eli nukahtamiselle oikean hetken löytäminen. Ikkunan löytämiseen on kaksi avainta, yksi iltaan ja toinen aamuun.

Niistä ensimmäinen on luontevan väsymyksen tuntu illalla. Se on sisäisen keskuskellomme tapa viestittää uni-ikkunan avautumisesta, eli siitä, että olisi hyvä hetki mennä nukkumaan. Tällöin nukahtaminen on helpointa. Jos uni-ikkuna ohitetaan, voi nukahtaminen tuntua vaikealta.

Aamuisin ikkunan tunnistaa siitä, että herää virkeänä. Tämä kertoo, että uni on ollut riittävän pitkää ja hyvälaatuista. Niinpä sisäinen kello viestittää tällöin uni-ikkunan sulkeutuneen.

Jos herääminen tapahtuu ilman herätyskelloa, on todennäköisimmin saanut nukuttua riittävän pitkän ja hyvälaatuisen yöunen.

Jos illan uni-ikkuna tulee liian myöhään aamun heräämistavoitteeseen nähden, voi väsymystä houkutella tulemaan aikaisemmin illalla esimerkiksi tekemällä iltamyöhälle suunnitellut asiat aikaisemmin päivän ja illan aikana. Tämä vaatii usein huolellista suunnittelua ja aikataulujen muuttamista vähän kerrallaan. Joskus nukahtaminen vaikeutuu kun mieleen tulee huolia ja stressinaiheita. Mielen rauhoittamiseen voit kokeilla vaikka näitä harjoituksia.

Syksyisin ja talvisin apuna voi käyttää aamuisin myös sarastusvaloa tai kirkasvaloa tai molempia virkeystason kohentamiseen.

Kaikki nämä keinot myös säännöllistävät unirytmiä, jolloin väsymys tulee iltaisin todennäköisemmin haluttuun aikaan.

Seuraavaksi: Unirytmin häiriöitä

Takaisin unitehtaan etusivulle