Muisti

Jotta muisti toimii, on keskeistä nukkua riittävästi. Unen aikana aivot vahvistavat syntyneitä muistijälkiä ja poistavat tarpeettomia.

Univajeen aiheuttaman väsymyksen tunteesta pääsee lyhytaikaisesti eroon voimakkaalla ponnistelulla. Pidemmällä tähtäimellä riittävä uni kuitenkin välttämätöntä kaikelle toiminnalle, mutta erityisesti muistille. Jos verrataan opitun aineksen muistamista riittävästi levänneiden ja univelkaisten välillä, havaitaan hyvin nukkuneiden muistavan enemmän.

Ennen koetta voikin olla viisaampaa lopettaa pänttääminen ajoissa, jotta ehtii nukkua kunnolla. Muuten voi joutua tilanteeseen, jossa on lukenut paljon, mutta muistaa vähän.

Unen muistia vahvistavaa vaikutusta voi myös hyödyntää. Etenkin lihasmuistia vaativien tehtävien, kuten musiikkikappaleiden harjoittelu juuri ennen nukkumaan menoa on tutkitusti hyvin tehokasta. 

Toisaalta teoreettiset ongelmanratkaisutehtävät onnistuvat paremmin, kun niitä tekee levänneenä unen tai torkkujen jälkeen.

Seuraavaksi: Ennakkoluulot

Takaisin unitehtaan etusivulle