Käytännön ohjeita: näin voit jaksaa

Samat periaatteet kuin sairastunutta koskevat kaikkia sairastuneen lähellä olevia. He käyvät läpi samaa kriisiä kuin sairaskin.

Tuntemukset omassa kehossa voivat olla voimakkaita, sillä keho reagoi aina, kun liikkeellä on vahvoja tunteita. Ahdistaa, on pala kurkussa, tuntuu kuin joku istuisi rintakehän päällä.

Kehon muutosten huomioiminen on arvokasta. Ruokahaluttomuus ja unettomuus ovat voimakkaita reaktioita. Niitä ei tarvitse heti laittaa ruotuun.

Selkeä päiväjärjestys olisi tärkeää sitten, kun ensijärkytyksestä on kulunut muutama päivä. Yöt ovat nukkumista varten, ja päiviin olisi hyvä sisällyttää ulkoilua, liikuntaa ja aktiivisuutta.

Syvään hengittely rauhallisella kävelylenkillä puhaltaa mielipahaa pois joka henkäisyllä. Suru voi kutistaa fyysisestikin ja painaa ryhdin kumaraan. Silloin lihaksisto lukittuu ja energia vähenee.

Mieli vaikuttaa kehoon, mutta erilaiset asennot vaikuttavat myös mieleen. Jos keho jää vahingossa kumaraan, se viestittää keskushermostolle, että jotain on huonosti tai väärin. Vaikka mieli olisi valmis irtautumaan vaikeasta olosta, se uskoo kehon viestin. Päälle voi jäädä kuluttava ja pitkäaikainen tunne, että voi koko ajan huonosti.

Itkukin on fyysinen tapa purkaa surua ja käsitellä tapahtunutta. Prosessi väsyttää.

Alkuvaiheen jälkeen kehoa voi olla paikallaan rentouttaa hieronnassa, eivätkä hieronta tai esimerkiksi jooga ole vippaskonsteja. Niillä helpotetaan oheistuskaa, että mieli jää vapaammaksi ydintuskan työstämiseen.

Sillä ydintuskaa ei pysty muokkaamaan. Sitä pitää kunnioittaa, pitää mennä läpi kuin tutussa lastenlaulussa: Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa.

On otettava vastaan, mitä tuleman pitää: mitä asia merkitsee itselle, mitkä ovat omat voimavarat?

Voimakkaasti traumatisoivan asian kohdatessa voi olla viisasta keventää oloa vaikka lääkitsemälläkin, että saa vähän koottua voimia ja on vahvempi kohtaamaan menetystä. Mutta lääkitys ei ole oikotie suoraan normaaliin elämään. Se on vain aikalisä, että saa kasattua voimansa ja jaksaa käydä läpi tapahtunutta.

Seuraava: Kohti parantumista

Takaisin Sairastuminen voi olla kriisi -pääsivulle