On monta tapaa surra

Sairastumiseen liittyy monenlaista menettämistä. On terveyden menettämistä ja toimintakyvyn heikkenemistä. Surua tulee siitä, että joutuu luopumaan aiemmin pitämistään asioista.

Suru on aina henkilökohtainen kokemus. Jokaisella on oikeus kokea ja ilmaista surua omalla tavallaan. Suruun vaikuttavat muun muassa ihmisen persoonallisuus, aiemmin koetut menetykset, surun aiheuttaneen menetyksen luonne ja merkitys, sekä toisilta saatu tuki.

Joskus ihmisten odotetaan surevan tietyillä tavoilla, esimerkiksi itkemällä tai puhumalla. Ei ole kuitenkaan yhtä tapaa surra. Suremisen tavat ovat yksilöllisiä, eivätkä kaikki ihmiset esimerkiksi ilmaise tunteita muiden läsnä ollessa. Toiset saattavat purkaa surua toimintaan. Jotkut saattavat lamaantua, toiset käsittelevät menetystä aktiivisesti.

Kaavamaiset käsitykset surusta ja suremisesta saattavat aiheuttaa ahdistusta. Pahimmillaan menetyksiä kokenut unohtaa, että hänellä on myös oikeus tuntea iloa elämän hyvistä hetkistä.

Menetyksiin liittyy useita muitakin tunteita: hylätyksi tulemisen tunnetta, turvattomuutta, merkityksettömyyttä, ahdistusta, syyllisyyttä ja vihaakin. Myös keho voi reagoida: päätä särkee ja vatsa oireilee, tulee muistikatkoja, väsymystä, lihasjäykkyyttä. Voimakkaimmillaan voi ilmetä paniikkihäiriön oireita tai halua kieltää menetykset.

Suurten menetysten yhteydessä tunteet ja ajatukset tulevat usein aalloissa: toisena päivänä on vaikeampaa kuin toisena. Vähän kerrassaan tunteet alkavat yleensä tasaantua ja menetyksen kanssa pystyy elämään. Jos suru voi pitkittyy tai muuttuu masennukseksi, erityisesti silloin ulkopuolisesta avusta saattaa olla hyötyä. Suru ei välttämättä hoidu pois hetkessä, ei useammassakaan. Tärkeämpää kuin kulunut aika on se, että suru saisi olla läsnä silloin kun se on tullakseen, eikä sitä kiellettäisi.

Ei ole väärää tapaa reagoida suuriin menetyksiin. Joka menee lukkoon, tarvitsee lukkonsa syystä tai toisesta. Mutta on kuluttavaa olla lukossa pitkään. Joskus on tarpeen ammatillinen tuki ja apu, että pääsee etenemään prosessinsa kanssa.

Seuraava: Näin lohdutat

Takaisin Sairastuminen voi olla kriisi -pääsivulle