Mindfulness-harjoituksia ilmaiseksi verkossa Mielenterveysseuralta

Uutiset

Tietoinen läsnäolo vahvistaa hyvinvointia. Suomen Mielenterveysseura tarjoaa asiantuntijoiden laatimia tietoisen läsnäolon harjoituksia ilmaiseksi verkossa. Kerro siitä myös kavereille ja muille verkostoillesi.

- Tietoisen läsnäolon harjoitukset alentavat tutkimusten mukaan stressiä, ahdistusta ja masennuksen oireita. Tietoisuustaidot vähentävät merkittävästi häiritseviä ja murehtivia ajatuksia, sanoo erityispsykologi, projektipäällikkö Maarit Lassander Mielenterveysseurasta. Hän tekee väitöskirjaa tietoisesta läsnäolosta. 

- On suorastaan tuhlausta jättää kokeilematta harjoitusten hyvinvointivaikutuksia. Tietoisen läsnäolon harjoitukset vaikuttavat myönteisesti oppimiseen, keskittymiseen, luovuuteen ja hyvinvointiin. Ne vaikuttavat itsetuntemukseen ja itsetuntoon, tyytyväisyyteen elämään ja myötätuntoon toisia kohtaan. 

Maarit Lassander kuvaa, että tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo viittaa tuomitsemattomaan tietoisuuden tilaan. Harjoituksissa huomio kiinnittyy hetkessä ilmeneviin aistikokemuksiin. 

Tietoisen läsnäolon harjoitukset voivat tarkoittaa perinteistä meditointia, mutta niihin on yhdistetty myös kognitiivisten ja käyttäytymisterapioiden pohjalta tapahtuvaa ajatusten, tunteiden ja kehon kokemusten kanssa työskentelyä. 

Mielenterveys-osion teemoihin liittyvät harjoitukset auttavat oman elämän pohdinnassa ja muutosten toteuttamisessa. Harjoituksia löytyy kootusti sivulta harjoitukset

Sivustolta löytyy myös muuta mielen hyvinvointia käsittelevää materiaalia.

Tietoista läsnäoloa kannattaa ja voi harjoitella.

Takaisin

Yhteystiedot

Jutta Kajander
Viestinnän asiantuntija
Seuran ja palvelujen markkinointiviestintä

+358 40 801 4429Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki

Maarit Lassander
Asiantuntija, digitaalinen kehittäminen
Mielenterveyden edistämisen yksikkö

+358 40 481 1884Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki