Viisi vinkkiä osatyökykyiselle

Uutiset

Osatyökykyinen Henna Blom oli mukana Mielinauha-kampanjassa sen ensimmäisenä vuonna. Nyt hän jakaa vinkkejä kaikille osatyökykyisenä työskenteleville.

Sairastuin kolme vuotta sitten äitiyslomalla ollessani psyykkisesti. Se oli rankkaa aikaa, mutta onneksi minulla oli perhe ja läheiset sekä kaupungin perhetyöntekijät korvaamattomana apuna auttamassa lapsenhoidossa ja arjen pyörittämisessä.

Sen aikaiseen työpaikkaani palasin aluksi sairaslomalta Kelan osasairauspäivärahalla 40-prosenttisella työajalla kolmipäiväisellä työviikolla. Osasairauspäivärahan päätyttyä siirryin työeläkeyhtiön tukemaan työkokeiluun samassa työpaikassa. Sitten alkoivat yt-neuvottelut ja niiden myötä tehtävä, jossa työskentelin, lopetettiin ja minut irtisanottiin. Ehdin olla reilun puoli vuotta töissä ennen kuin jouduin yt-neuvotteluiden kautta työttömäksi.

En kuitenkaan kovin kauaa joutunut olemaan työttömänä. Minulla oli vielä kolme kuukautta työkokeilua jäljellä ja koin kutsumusta siirtyä työskentelemään mielenterveysasioiden parissa omien kokemustenikin vuoksi. Otin yhteyttä Suomen Mielenterveysseuran viestintäjohtajaan ja tapasimme. Pääsin työkokeiluun Mielenterveysseuraan. Minulla oli yli kymmenen vuoden työkokemus markkinoinnista ja viestinnästä ja heillä oli alkamassa ensimmäinen Mielinauha-keräys. Toisella työviikollani olikin Mielinauha-keräyksen lanseeraustilaisuus ja siitä alkoi mielenkiintoinen kolmen kuukauden matka.

Työkokeilu sujui todella hyvin, tein töitä 60-prosenttisella työajalla neljänä päivänä viikossa. Kuten edellisessä työpaikassanikin, sain tehdä markkinointisuunnittelijan töitä eli ammattitaitoani vastaavia tehtäviä. Mielenterveysseurassa tein eniten somepäivityksiä Facebookiin, Instagramiin ja Twitteriin. Keksin muun muassa Facebook-kilpailun, jossa voi voittaa liput keräyksen keulahahmon Alman keikalle Flow-festareille. Lisäksi pääsin osallistumaan moneen tapahtumaan, jossa Mielinauhaa myytiin tai jossa se oli muuten mukana. Työvuoroni saatiin aina sovittua niin, että ne sopivat jaksamiseeni. Työkokeilun päätyttyä sain vielä tarjouksen jäädä kuukaudeksi työsuhteeseen tekemään Mielinauha-keräyksen loppuraportin.

Tässä viisi vinkkiäni osatyökykyiselle tai työkokeiluun osallistuvalle:

  1. Ole rohkea ja lähde kokeilemaan
    Lähde rohkeasti kotoa työelämään. Työ on ainakin minulle ollut eheyttävä ja itsetuntoa nostava kokemus. Olen pystynyt enempään kuin olen uskonutkaan.
  2. Kuuntele työssä omaa jaksamistasi
    Kukaan muu kuin sinä ei tiedä mitä jaksat, joten on tärkeää kuunnella omia voimiaan ja mennä sen mukaan. Sovittua työtuntien määrää voidaan aina laskea tai nostaa voimien mukaan.
  3. Pidä huolta työn tauottamisesta
    Lounastauko ja säännölliset pienet tauot työssä ovat erityisen tärkeitä osatyökykyiselle toipujalle. Muista huolehtia, että pidät työssä taukoja säännöllisesti etkä jätä lounastaukoa pitämättä.
  4. Pidä kiinni työajoista
    Ei ole sattumaa, että työaika on määritelty tietyksi, vaan se ja vapaapäivät on määritelty sellaisiksi, että sinä jaksat niiden voimalla, joten pidä niistä kiinni.
  5. Liiku ja lepää vapaalla ajalla
    Osa-aikaisessa työssä jää usein vapaata aikaa, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla. Minulle parhaaksi tavaksi osoittautui liikunta ja lepääminen. Työpäivien jälkeen lepäsin iltapäivät ja tein kevyitä kotitöitä, jotta jaksoin illan touhuta lapsen kanssa. Vapaapäivänä kävin usein uimassa tai kävelylenkillä.

Nyt olen jälleen uuden edessä. Valitettavasti Mielenterveysseurassa ei ole nyt mahdollisuutta jatkaa, mutta varmasti löydän jotain kiinnostavaa jostain muualta. Toivun sairaudesta edelleen ja olen nyt osakuntoutustuella ensi vuoden kesäkuuhun saakka, mutta pystyn tekemään töitä 60-prosenttisella työajalla, joten etsin sellaista työpaikkaa, jossa se onnistuisi.

Olen perustanut oman keräyspotin kaikille, jotka ovat samaa mieltä kanssani, että mielenterveysongelmista tulisi voida puhua avoimemmin ilman leimautumisen pelkoa, myös työpaikoilla. Lisäksi potti on kaikille meille arjen sankareille, jotka jaksamme joka päivä töissä ja elämässä eteenpäin psyykkisistä sairauksista huolimatta. Klikkaa mukaan tästä!

Takaisin